reklama

Zomrela tatranská legenda. Vráti jej niekto život? (1. diel)

Toto je smutný príbeh konca jednej električky, ktorá písala tatranskú históriu. Volá sa Kométa a bola jednou z prvých elektrických koľajových vozidiel, ktoré začali jazdiť pod tatranskými končiarmi. Dožila sa v dobrej kondícii takmer sto rokov, až kým jej kariéru 15. augusta 2010 neukončil blesk.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)
Kométa sa z historických jázd tešila viac ako 20 rokov. Až kým jej kariéru minulé leto neukončil blesk.
Kométa sa z historických jázd tešila viac ako 20 rokov. Až kým jej kariéru minulé leto neukončil blesk. 

Možno si vravíte, že je to len kus železa, tak prečo s tým leziem na blog. Nie však pre mňa. Som rušňovodič a už odmalička takmer všetok môj voľný čas vypĺňajú vláčiky. Nie tie súčasné, ale historické. Mám zopár priateľov, s ktorými sa vo Veterán klube železníc venujeme záchrane a prevádzke historických tatranských električiek.

Kométa z roku 1912 je doslova klenotom a legendou Tatier. Keď sme v ten osudný augustový deň počuli ranu a z bleskoistky vyšľahol plameň, vedeli sme, že sme schytali blesk. Mašinka síce ešte jazdila niekoľko týždňov, ale skraty a výpadky prúdu boli čoraz častejšie. Pokúšali sme sa ju svojpomocne opraviť, ale havária trakčného motora ju poslala do železničného neba. Bolo to najväčšie sklamanie, aké som pri tejto práci zažil.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Ak má nepojazdná kométa šťastie, môže zostať pod strechou. Ak ale musí v depe uvoľniť miesto mladším kolegyniam, znáša tatranské mrazy aj horúčavy.

Množstvo ľudí sa nás pýta, kedy Kométa začne znovu jazdiť. Žiaľ, musím im opakovať stále to isté. Nepôjde. Poruchu takého rozsahu nevieme opraviť na kolene a na generálku trakčného motora nemáme peniaze. Spolu s Tatranským okrášľovacím spolkom sme síce vyhlásili národnú zbierku na záchranu Kométy, ktorá sa stretla s priateľskou odozvou, ale to bolo asi tak všetko. Na účte máme po polroku len pár stoviek. V duchu sa pýtam, či sa naozaj takto skončí príbeh o tatranskej električke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozhodol som sa tento boj nevzdať. Donútila ma k tomu jedna príhoda, ktorá mi vohnala slzy do očí. Na jednom z benefičných podujatí pre Kométu vhodilo do pokladničky telesne postihnuté dievčatko všetky svoje úspory. Vysypalo tam mince v hodnote možno dvadsať eur. Keď som sa sklonil k vozíčku, aby som jej poďakoval, pošepkalo mi, že sa teší, keď Kométu za jej peniažky opravíme a ona sa s maminou a oteckom na nej znovu odvezie.

Stalo sa to presne v čase, keď si vysokí železniční funkcionári prideľovali astronomické odstupné. Čo už! Zdá sa však, že veci sa predsa len trochu pohli a tatranskej električke svitla nová nádej. Prepravili sme ju do Železničných opravovní a strojární vo Vrútkach, kde sa našli odborníci, ktorí sú schopní a hlavne ochotní spraviť Kométe kompletnú obhliadku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Nakladanie kométy bolo riskantné, pretože ešte nikdy nebola zdvíhaná z koľaníc. Pri jej 100 rokoch sa mohlo všeličo stať, ale vedeli sme že je to jediná cesta pre záchranu.

Po nej budeme vedieť, čo všetko na nej blesk, ale aj zub času nahlodal. Nech by bola porucha akákoľvek, v dnešnej dobe prakticky neobmedzených technických možností ju nebude problém opraviť. Problémom sú peniaze. Verím však, že aj po prečítaní tohto môjho príspevku sa nájdu ľudia, ktorí pomôžu a príbeh o tatranskej električke sa zmení na rozprávku so šťastným koncom. Som tak akosi vnútorne presvedčený, že sa to podarí a do Vianoc bude Kométa znovu na trati. Každopádne o jej ďalšom osude vás budem informovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Na jej ceste do ŽOS Vrýtky sme sa od nej nepohli a z rušňa sme Kométu s napätím sledovali.

Obrázok blogu

Kométa v opravovni pripravená na diagnostiku. A dúfam že aj na liečenie.

Ján Sabaka

Ján Sabaka

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som železničný nadšenec, ktorý nechce aby si naše deti pamätali legendy tatranskej železnice iba z fotografií. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu