Smola sa lepí tatranskej Kométe na kolesá

Autor: Ján Sabaka | 10.5.2013 o 19:56 | Karma článku: 10,05 | Prečítané:  1269x

Keď som sa vám naposledy prihováral na tomto mieste, bol som presvedčený, že už nič nebráni tomu, aby Kométa znovu začala rozvážať návštevníkov Vysokých Tatier. Po prvý raz sa tak malo stať na prvomájovej jazde. Bohužiaľ, mýlil som sa. Fanúšikovia Kométy už isto vedia, že  na trať nevyšla. Objavili sa totiž nedostatky na trakčnom systéme.

Štart Kométy sa odkladá na neurčito. Iskrenie na druhom trakčnom motore oddiali jej návrat na tatranské železnice o niekoľko mesiacov.Štart Kométy sa odkladá na neurčito. Iskrenie na druhom trakčnom motore oddiali jej návrat na tatranské železnice o niekoľko mesiacov.

Pri testovacích jazdách v záťaži sme spozorovali iskrenie na druhom trakčnom motore. Kým električka išla sama, bez vagónov a pasažierov, bolo všetko v poriadku a nič nenasvedčovalo na nejakú chybu. Tá sa začala prejavovať, až keď sme za mašinku pripojili vozne a bola v plnej záťaži. Trakčný motor začal neprimerane iskriť. Vedeli sme, že je zle. Urobili sme určité opatrenia, ale iskrenie pretrvávalo.

Iskrenie je nežiaduci jav, ktorý upozorňuje na to, že v motore niečo nie je v poriadku. Je síce pravda, že pri jednosmerných trakčných motoroch vždy vzniká slabé blýskanie, ale v tomto prípade bolo pomerne silné. Ak by sme pokračovali v jazde, trakčný motor by po niekoľkých desiatkach kilometrov vyhorel a Kométa by zostala nepojazdná. Prizvali sme si na pomoc odborníkov zo ŽOS Vrútky, ktorí motor preskúmali a odhalili príčinu poruchy.

motor1_resize.jpg

Pohľad na kotvu motora Kométy. Na popálenom kolektore vidieť nepravidelný povlak z uhlíkov.

Zistili, že došlo k medzizávitovému skratu na kotve, teda otáčajúcej sa časti. Táto porucha sa dá síce odstrániť, ale len tak, že sa celý motor vyberie z električky a odvezie sa do železničných opravovní, kde sa rozoberie a opraví. Celú situáciu komplikuje, že tento skrat sa prejavuje až v záťaži pri účinkovaní dynamických síl, ktoré pôsobia na otáčajúcu sa kotvu. Je to chyba, ktorá sa nedala zistiť skôr, kým električka nebola vyskúšaná v záťaži.

motor3_resize.jpg

Aj zberacie ústrojenstvo má na styčnej ploche odparenú meď z kolektora.

Dúfame, že v ŽOS Vrútky budú môcť začať s reparáciou motora čo najskôr. Už teraz však môžem s istotou povedať, že oprava bude komplikovaná, pretože k motoru nemáme žiadnu technickú dokumentáciu. Ťažko odhadovať, ako dlho to potrvá, možno to bude otázka len niekoľkých týždňov, v horšom prípade mesiacov.

motor4_resize.jpg

Pohľad zblízka na medené lamely.

Aspoň trochu optimistická správa je, že po odstránení chyby na druhom trakčnom motore už nič - tento raz dúfam, že naozaj - nebude brániť tomu, aby Kométa začala jazdiť po tatranskej železnici. Ako som informoval v predošlom príspevku, električka bez problémov prešla skúškami, pričom s opraveným brzdovým systémom dosiahla vynikajúce brzdiace charakteristiky.

Po oprave motora už nebude musieť znovu prechádzať týmito previerkami. Budú postačovať len skúšobné jazdy s vozňami a hneď na druhý deň po nich bude môcť vyraziť na trať. Možno je pre niekoho odsunutie štartu Kométy sklamaním, tak ako aj pre nás, ale rozhodne nepodliehame beznádeji. Treba si uvedomiť, že ide o storočnú mašinku, a život niekedy prináša aj takéto chvíle. Boj za jej záchranu však nevzdávame.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.

SVET

Dôsledky talianskeho referenda pocíti celá Únia

Neúspešné talianske referendum vystrašilo trhy.


Už ste čítali?