reklama

Iskriaci motor Kométy už čaká na opravu

Pokazený trakčný motor z tatranskej električky Kométa čaká na zajtrajší prevoz do Vrútok. Budúci týždeň by sme už ale mali vedieť, ako dlho potrvá jeho oprava.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu

Po dnešku môžem povedať, že sme urobili ďalší krok (koľký je to už?) k návratu tatranskej legendy na železničnú trať. Priznám sa, že keď sa pred pár týždňami objavilo iskrenie na druhom trakčnom motore, nebolo mi všetko jedno a vôbec som nedúfal, že sa veci pohnú tak rýchlo dopredu. Dúfajme, že to tak pôjde aj ďalej.

Minulý týždeň v stredu sa nám podarilo vyviazať pokazený trakčný motor z lokomotívy. Ľahko sa to hovorí, ale nebol to jednoduchý úkon. Trakčný motor váži vyše dve tony, pričom jeho súčasťou je aj prevodovka a náprava s kolesami. Vybrať sa dá jedine vcelku. Museli sme byť maximálne opatrný, aby sme pri manipulácii s takýmto kolosom nepoškodili ostatné časti vozidla.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Vyviazaný trakčný motor sa vynoril z útrob takzvaného spúšťadla.

Popradské rušňové depo nám na pol dňa umožnilo prístup na špeciálne spúšťacie zariadenie a požičalo nám aj pracovníka, ktorý ho môže obsluhovať. Slúži na vyberanie ťažkých komponentov z lokomotív pri opravách. Bez podpory depa by sme sa len ťažko zaobišli, takže veľká vďaka.

Pomocou tohto zariadenia sme spustili motor do jamy pod úrovňou podlahy, odkiaľ sme ho následne presunuli do haly. Samotné vyberanie agregátu nám zabralo zhruba štyri hodiny. Najprv sme museli odpojiť elektrické káble a odmontovať mechanické prvky, ako je vypruženie motora alebo upevnenie na ráme. Ďalej bolo potrebné rozobrať ložiská a uvoľniť brzdovú sústavu, ktorá by inak bránila vysunutiu motora. Po technickej stránke to všetko boli veľmi náročné operácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keďže súčasťou motora je aj koleso, na stabilizáciu rušňa sme použili podpery. Takto sme však Kométu v depe nemohli nechať, pretože by prekážala. Namiesto vyňatého agregátu sme do vozidla namontovali provizórne koleso zo starého vozňa, ktorý kedysi premával po tatranských železniciach. Vyrobili sme provizórne drevené ložiská, aby sa tie pôvodné nepoškodili. Prispôsobili sme ho tak, aby električka bola pojazdná a mohli sme ju dostať z depa preč. S chýbajúcim kolesom by sme ju nemali ako presunúť, takže chvalabohu, že sme dvojkolie zo starého vozňa zachovali.

Obrázok blogu

Náhradné dvojkolie zo starého vozňa.

Obrázok blogu

Výroba provizórnych drevených ložísk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vymontovaný trakčný motor momentálne čaká na naloženie na nákladné auto, ktoré by ho malo zajtra odviezť do železničných opravovní vo Vrútkach, kde sa pokúsia medzizávitový skrat na kotve opraviť. Ako dlho bude trvať oprava, sa dozvieme, keď ho rozoberú, dúfame, že už začiatkom budúceho týždňa. Odborníci posúdia jeho stav a navrhnú spôsob záchrany. My vo Veterán klube železníc veríme, že to bude čo najskôr.

Ján Sabaka

Ján Sabaka

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som železničný nadšenec, ktorý nechce aby si naše deti pamätali legendy tatranskej železnice iba z fotografií. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu