Iskriaci motor Kométy už čaká na opravu

Autor: Ján Sabaka | 23.5.2013 o 20:00 | Karma článku: 6,88 | Prečítané:  976x

Pokazený trakčný motor z tatranskej električky Kométa čaká na zajtrajší prevoz do Vrútok. Budúci týždeň by sme už ale  mali vedieť, ako dlho potrvá jeho oprava.

Po dnešku môžem povedať, že sme urobili ďalší krok (koľký je to už?) k návratu tatranskej legendy na železničnú trať. Priznám sa, že keď sa pred pár týždňami objavilo iskrenie na druhom trakčnom motore, nebolo mi všetko jedno a vôbec som nedúfal, že sa veci pohnú tak rýchlo dopredu. Dúfajme, že to tak pôjde aj ďalej.

Minulý týždeň v stredu sa nám podarilo vyviazať pokazený trakčný motor z lokomotívy. Ľahko sa to hovorí, ale nebol to jednoduchý úkon. Trakčný motor váži vyše dve tony, pričom jeho súčasťou je aj prevodovka a náprava s kolesami. Vybrať sa dá jedine vcelku. Museli sme byť maximálne opatrný, aby sme pri manipulácii s takýmto kolosom nepoškodili ostatné časti vozidla.

1_resize.JPG

Vyviazaný trakčný motor sa vynoril z útrob takzvaného spúšťadla.

Popradské rušňové depo nám na pol dňa umožnilo prístup na špeciálne spúšťacie zariadenie a požičalo nám aj pracovníka, ktorý ho môže obsluhovať. Slúži na vyberanie ťažkých komponentov z lokomotív pri opravách. Bez podpory depa by sme sa len ťažko zaobišli, takže veľká vďaka.

Pomocou tohto zariadenia  sme spustili motor do jamy pod úrovňou podlahy, odkiaľ sme ho následne presunuli do haly.  Samotné vyberanie agregátu nám zabralo zhruba štyri hodiny. Najprv sme museli odpojiť elektrické káble a odmontovať mechanické prvky, ako je  vypruženie motora alebo upevnenie na ráme. Ďalej bolo potrebné rozobrať ložiská a uvoľniť brzdovú sústavu, ktorá by inak bránila vysunutiu motora. Po technickej stránke to všetko boli veľmi náročné operácie.

Keďže súčasťou motora je aj koleso, na stabilizáciu rušňa sme použili podpery. Takto sme však Kométu v depe nemohli nechať, pretože by prekážala. Namiesto vyňatého agregátu sme do vozidla namontovali provizórne koleso zo starého vozňa, ktorý kedysi premával po tatranských železniciach. Vyrobili sme provizórne drevené ložiská, aby sa tie pôvodné nepoškodili.  Prispôsobili sme ho tak, aby električka bola pojazdná a mohli sme ju dostať z depa preč. S chýbajúcim kolesom by sme ju nemali ako presunúť, takže chvalabohu, že sme dvojkolie zo starého vozňa zachovali.

3_resize.JPG

Náhradné dvojkolie zo starého vozňa.

2_resize.JPG

Výroba provizórnych drevených ložísk.

Vymontovaný trakčný motor momentálne čaká na naloženie na nákladné auto, ktoré by ho malo zajtra odviezť do železničných opravovní vo Vrútkach, kde sa pokúsia medzizávitový skrat na kotve opraviť. Ako dlho bude trvať oprava, sa dozvieme, keď ho rozoberú, dúfame, že už začiatkom budúceho týždňa. Odborníci posúdia jeho stav a navrhnú spôsob záchrany. My vo Veterán klube železníc veríme, že to bude čo najskôr.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.

SVET

Dôsledky talianskeho referenda pocíti celá Únia

Neúspešné talianske referendum vystrašilo trhy.


Už ste čítali?