Postavíme motor proti motoru

Autor: Ján Sabaka | 26.6.2013 o 17:15 | (upravené 26.6.2013 o 17:33) Karma článku: 7,05 | Prečítané:  856x

V pondelok sme vyňali z Kométy druhý trakčný motor a nechali ho odviezť do Vrútok. Nie, nepokazil sa nám aj ten, ale pomôže nám zistiť, či prvý, iskriaci motor je po oprave v stopercentnom stave. Ale poďme po poriadku.

Kométa je už aj bez druhého motora.Kométa je už aj bez druhého motora.

Len pripomeniem, že návratu legendárnej tatranskej električky na trať zabránilo iskrenie na jednom z trakčných motorov, hoci už sme sa všetci pripravovali na jej obnovenú slávnostnú premiéru. Opäť sme požiadali o pomoc odborníkov zo železničných opravovní vo Vrútkach, ktorí nám aj tento raz vyšli v ústrety. Približne pred mesiacom sme im odovzdali iskriaci motor a s malou dušičkou čakali, čo zistia.

Dnes už vieme, že na ňom vykonali  potrebné opatrenia, aby sa problémy s komutáciou odstránili. Príčinou skratov boli pravdepodobne vodivé prepoje medzi vinutím otáčajúcej sa časti motora, ktoré boli všetky nanovo precínované.  Chlapi z Vrútok  navyše agregát  vysušili a zaizolovali. Následne odišiel do skúšobne.

Snažili sme sa nasimulovať podmienky, ako keby motor naplno pracoval v električke. Urobila sa séria rôznych meraní a výsledok je zatiaľ optimistický. Bohužiaľ, náš optimizmus trochu kalí skutočnosť, že motor nebolo možné naplno zaťažiť, pretože ide o atypický motor starej konštrukcie, na otestovanie ktorého vo vrútockých opravovniach nemajú vybavenie.

Nepodarilo sa nám nijako vyšpekulovať, ako by bolo možné motor zaťažiť. To znamená, že stále nemáme stopercentnú istotu, že je v poriadku. Preto sme sa nakoniec rozhodli, že najlepšie bude do Vrútok zaviesť ešte aj druhý motor. Vysvetlím prečo. Keďže ide o dva rovnaké motory, bude ich možné zapojiť proti sebe tak, aby jeden ťahal a druhý brzdil. Je to v podstate jediná možnosť, ako nasimulovať stav motora v plnej záťaži. Len takto môžeme overiť, či je opravený agregát pripravený na prevádzku.

motor_v_aute_resize.jpg

Druhý motor v aute pripravený na prevoz do Vrútok.

Železničné opravovne promptne zareagovali na tento návrh a poslali nám do Popradu auto a chlapov, ktorí odviezli druhý trakčný motor do Vrútok. Skúška motorov proti sebe prebehne tento týždeň. Keď bude všetko tak, ako má, oba motory v čo najkratšom možnom čase dopravíme naspäť do popradského depa, zvoláme  brigádu a namontujeme ich späť do Kométy.

Počas predminulého víkendu sme odstránili zostávajúce kozmetické nedostatky na skelete električky, dali sme jej ochranný UV lak, takže v podstate už len čakáme na motory a Kométa môže vyraziť na skúšobné jazdy, ktoré ešte musí dokončiť. To, kedy v nej odvezieme verejnosť, závisí od výsledkov skúšok vo Vrútkach. Pokiaľ sa vyplní ten najoptimistickejší scenár, a ja verím, že áno, tak v priebehu júla by Kométa mohla vyraziť na trať. Radi by sme stihli prázdninové jazdy.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.

SVET

Dôsledky talianskeho referenda pocíti celá Únia

Neúspešné talianske referendum vystrašilo trhy.


Už ste čítali?